HambaMu yang mencari kerendahan hati dan kemanisan iman, ya Allah tolonglah hambaMu
Powered by Blogger.

Tuesday, 4 November 2014

Heartbeats~


Something i can hide,
because the hidden is precious.
I cant tell the world what it is,
because im afraid to lose it.

Tuhan kadang tak menduga kita dengan ujian besar,
Cukup dengan ujian syukur kita padaNya.
Kalau manusia mengerti,
apa yg dihadiriNya.


*---------------------------*


Tertanya-tanya pada diri,
apa sebenarnya yg dikehendaki,
dikasihi atau mengasihi,
sedang diri sudah dilengkapi.

Kasih famili diketepi,
fokus lebih pada yg belum pasti,
hilang pergi tak kunjung kemari,
menangis tiada guna lagi.




Bila pengalaman mengajar setiap hari,
aku kian mengerti,
pasal hidup dan mati,
tapi masih tak cukup utk berdikari.

Mereka kemari tanpa aku kunjungi,
hadir mereka tak pernah didugai,
cuma bila ada aku rasa disayangi,
walau kasih tak ditunjuki.

Kesihatannya semakin dikhuatiri,
walau dulu dia lah singa yg sering memarahi,
padahal niat hati menasihati,
itulah ayahku yg saban hari makin disayangi.

Wajah awet muda aku tak nafi,
walau marah, marahnya menyayangi,
biar penat lelah asal anak dicukupi,
dialah Selamah, ibu yg aku kasihi.

7 beradik yg tinggal kini,
bila hilang anak bongsu emas yg teramat dicintai,
sakit pedih aku kira aku boleh dalami,
cuma ku harap 7 ini mampu merawat luka di hati.

Sesekali aku tatap wajah sendiri,
aku jua punya kelasi sendiri,
sama ajar dengan yg 7 lagi,
menghiasi corak famili ini.

Cuma mulai hari ini,
doa dalam hati,
Jangan pernah seseorg hilang lagi,
biar semua tersemat dihati,

Kalau hilang kawan aku boleh cari,
hilang kekasih bisa cari pengganti,
kalau hilang orang yg selalu di setiap hari ini,
aku kira aku tak sanggup menempuhi.

Ya Rabbi,
suburkan hati kami,
dengan kasih sayang murni,
ukhwah yg sejati.

Ya Rabbi,
jika tawa itu manis,
jadikan tawa itu tawa kami,
jika tangis itu memberi erti,
ajarilah kami sehingga kami mengerti.


*-------------------------*

2.42am 5/11/14

Monday, 27 October 2014

The Siblings~

Assalamualaikum...


Dalam cinta ada duka,
Dalam bahagia ada derita,
Dalam bercerita ada kisahnya,
Baik sedih mahupun gembira.

Wahai blog yg baik hati, izin aku berkongsi cerita hati pd kali ini. Malu pada dirimu mmgla ada tapi.... aku kira ini cerita bahagia yg aku ingin berkongsi. Consider it please.

before i begin my words, nah skeping utk korg.



Mgkin kelakar mgkin comel mgkin semuanya tp ni saja je nk post sbb rasa mcm rindu bila tgok gambar.

Belajar mengenai bahagia, aku rasa manusia nampak Cinta. Betul? Hmm aku khuatir andai aku pon memberi jawapan yg sama. Tapi tak mengapa, aku kira hormat jawapan orang lain juga perlu ada.

Aku selalu tulis dalam minda aku bahagia ni dua, Menerima dan Menghargai. Dgn dua mnde ni akan mengabungkan Cinta, Pengorbanan dan Perasaan.

Tapi bahagia ini ialah Memiliki. Memiliki apa yg bahagia itu sendiri perlu. Kerana bahagia bukan terletak pada Terima, Hargai, Cinta, Pengorbanan dan Perasaan tp bahagia itu terletak pada hati dimana tempat menyimpan segala tentang diri. Hanya Tuhan dan kita sahaja tahu.

Kadang aku tertanya kenapa aku happy dgn korang, aku xdapat jawapan. Cuma apa yg bahagia perlu, ada di setiap kita bersama. 

Dan aku terlalu sedih pada kata2 "manusia mudah bercinta, kerna manusia itu mudah melupa"

Aku xde mnde lagi nk tulis, cuma harap.. apa yg dibaca aku semat dan aku kira ini pengajaran utk post kali ini walau aku malu pada dirimu blog.




Sunday, 15 June 2014

Azam Baru


Assalamualaikum,

Kalimah cinta kali ini aku lafazkan pada Rabbi. Alhamdulillah ala kulli hal.

Berhabuk dah haaaa. maafkan saya lama tidak menyentuh "benda" ni . I have more necessary things need to be completed instead of typing, writing in this blog, so i apologize you my lovy blog.

I know, i will never live longer in this world. This world is temporary but i dunno why i think like i will always be here like Hereafter is never exist. Full of shit.

Yeah! today, im coming back to this home of knowledge. CFS IIUM. i have nothing if i do nothing. So today, i get my promise to change to another me. I need to take barrier of ikhtilat into my self because this should be affected my life as im too friendly man and too much words to be talking with especially girl becoz they have lots of topic to be talking. Then, I wanna struggle in this semester becoz i need to increase my pointer. Who knows that this semester actually i need to crazily struggle myself to increase to be listed in dean list.

My mom said, "you have much time to do revision, review and complete ur tasks so dun make other things become burden on you. You life is in ur own determination. Remember this"

But what is going to be upset of my life, i dunno when, where and how should i start my murajaah al-Quran. This thing is crucially important to my life. Once people see in me, i have a book of holy words. But in me myself knows that i do nothing to keep it. This Al-Quran will be kept if people do securing their heart properly. Like a house which is has gold then people need to create number password of security guard to ensure that it will be saved in there. Then should curious of other parts that could be opened. So it so hard right. Then that my path until i died because Allah gave me what other people hardly to get it. Chosen people only will be selected to keep it. So rarely get, hardly keep.

Thats all for today. XOXO gebaiii.

Saturday, 26 April 2014

Tired of happiness

Assalamualaikum


Alhamdulillah, sehingga saat ini masih lagi dapat bernafas walaupun nafas itu bercampur asap jerebu. Setidaknya aku masih, BerNyawa.

I got a new small family here, it called Family of EnT. What does it means, maybe some people will ask it by themselves. Actually it is a short form of Education and Training Committee.

Once i got stucked with them, it started putting me a smile and ready to laugh. I have two seniors with me in this organization. They are Bro Muaz and Kak Ziha. They absolutely awesome because they created our relation became strengthen each day.

but...... counting day to be leaved by them. hmmm no im not willing to endure this feeling.

because they love each other than spread to us too, makes our EnT's family become closer.
yeah, i will miss both of u

Wednesday, 19 February 2014

Im not

Assalamualaikum

Im not who i am.
 When it comes to turn myself from doing like what i want, it difficult.
But to satisfy people around, i should do my best.
Becoz i believe whenever i treat people with my best, then Allah will reward it back to me.

form 3

Nostalgia itu masih di dalam ingatan. Takpa selagi Allah redha apa yg terjadi aku kira itu Mihnah dlm mendewasakan aku sehingga aku menjadi terbaik utk diriku sendiri. Banyak kesedihan aku lalui, tapi apa yg dirasai hanyalah sedikit kesedihan jika dibandingkan dgn apa yg Tuhan gajarkan pada aku kini.

Kebahagian, Manusia mana tidak ingin?
Tapi sekali kau dapat, kau akan igt utk bertahun-tahun.
namun, ia lagi cepat hilang dibandingkan dgn Kesedihan.

Kesedihan, manusia mana ingin?
Tapi sekali kau dapat, bekasnya masih terparut.
ia bukan seperti kebahagian, ia masih diingat walau ia sudah lama.

Hari ini,
aku belajar,
mana posisi aku.

Hari ini,
aku sedar,
siapa diri aku,

Hari ini,
aku akur,
pada kelemahan aku,

dan Hari ini,
aku berazam,
mengubah diriku.

Memang susah,
tapi aku percaya paa setiap Jalan Allah.

CUKUP.ALLAH.DI.HATIKU